Pentru Proiectul România 2030, dubla provocare este următoarea:
Este creat în afara procesului decizional din România, astfel încât nu poate fi o planificare strategică și un instrument de luare a deciziilor, precum proiectul Irlanda 2040 sau Spania 2050, și, ca atare, este mai aproape de proiectul britanic, ca o platformă de construire a consensului.
Dar, spre deosebire de contextul Brexit, România funcționează în cadrul UE în acord cu toate etapele și condiționalitățile stabilite până în 2030, astfel încât prioritatea principală – construirea unui proces axat pe conses - nu este atât de necesară, având în vedere contextul nostru național.
Cum poate fi Proiectul România 2030 adecvat și necesar în contextul românesc?
Prin dezvoltarea unui proces de construire a consensului pe mai multe niveluri, pentru mai multe categorii interesate, astfel:
Consultări cu experți la nivel local, național și internațional (New Economy Trust (NET), conferințe și ateliere tematice).
Elaborarea de priorități tematice în domenii cheie, sub formă de studii și cercetări, pornind de la cercetările experților.
Alinierea cadrelor strategice pe mai multe niveluri cu prioritățile de guvernare transatlantice, ale Uniunii Europene, cele regionale, precum și cu prioritățile naționale de guvernare printr-un mod de reacție bidirecțională – de la internațional spre local și invers.
Implicarea publicului într-un circuit de feed-back pentru a genera, în comun, soluții și idei, prin intermediul unor evenimente care implică mai multe părți interesate (de exemplu - centrele universitare), sondaje de opinie, ateliere de lucru etc.