Pentru Proiectul România 2030, dubla provocare este următoarea:

  • Este creat în afara procesului decizional din România, astfel încât nu poate fi o planificare strategică și un instrument de luare a deciziilor, precum proiectul Irlanda 2040 sau Spania 2050, și, ca atare, este mai aproape de proiectul britanic, ca o platformă de construire a consensului.

  • Dar, spre deosebire de contextul Brexit, România funcționează în cadrul UE în acord cu toate etapele și condiționalitățile stabilite până în 2030, astfel încât prioritatea principală – construirea unui proces axat pe conses - nu este atât de necesară, având în vedere contextul nostru național.

Cum poate fi Proiectul România 2030 adecvat și necesar în contextul românesc?

Prin dezvoltarea unui proces de construire a consensului pe mai multe niveluri, pentru mai multe categorii interesate, astfel:

  • Consultări cu experți la nivel local, național și internațional (New Economy Trust (NET), conferințe și ateliere tematice).

  • Elaborarea de priorități tematice în domenii cheie, sub formă de studii și cercetări, pornind de la cercetările experților.

  • Alinierea cadrelor strategice pe mai multe niveluri cu prioritățile de guvernare transatlantice, ale Uniunii Europene, cele regionale, precum și cu prioritățile naționale de guvernare printr-un mod de reacție bidirecțională – de la internațional spre local și invers.

Implicarea publicului într-un circuit de feed-back pentru a genera, în comun, soluții și idei, prin intermediul unor evenimente care implică mai multe părți interesate (de exemplu - centrele universitare), sondaje de opinie, ateliere de lucru etc.